Programa obert 2023

Tema 2023 AIRE

Màgia a La Vila, 2014, Hisao Suzuki

La definició d’aire abraça des d’un conjunt d’elements químics, un concepte, una inspiració, una font de vida i mort fins al seu paper capital com a factor de canvi en les condicions per a l’home, els animals i els paisatges. L’aire és fonamental per a la vida, i és rellevant tant a escala global, per avaluar el canvi climàtic o la pèrdua de biodiversitat, com a escala local per dissenyar entorns urbans i rurals sostenibles i resilients. És un indicador d’Objectius de Desenvolupament Sostenible com la bona salut i el benestar, la reducció de les desigualtats, l’acció pel clima i la vida sota l’aigua i la terra. La pandèmia ens ha recordat la seva condició compartida quan ens hem vist obligats a filtrar l’aire amb mascaretes o dispositius mecànics, renovar-lo amb ventilació i estudiar si propaga malalties infeccioses.

Tot i la seva naturalesa invisible, l’aire sempre ha tingut un paper clau en l’arquitectura i l’urbanisme perquè la salut i el benestar físic i psicològic de les persones depenen de les qualitats del medi ambient. La degradació o la millora de l’aire defineix la sostenibilitat de les condicions de vida i és un indicador de la seva qualitat. A l’arquitectura islàmica i mediterrània vernacla, les xemeneies de vent proporcionaven sistemes de refrigeració passius. L’assecat dels pòlders holandesos ha estat impulsat per molins de vent que han esdevingut fites emblemàtiques del paisatge. Unes condicions climàtiques suaus han configurat els espais públics com a llocs per a la cultura i l’economia. I, més recentment, el reverdiment de les ciutats post industrials contribueix a millorar la qualitat de l’aire. El concepte de qualitat de l’aire i la contaminació s’ha traduït en normatives nacionals, en comunitats de detecció que col·laboren localment, i ha generat solucions IoT (Internet of Things) i plataformes de dades.

L’aire s’aplica a diversos camps científics, com ara l’aerodinàmica i la dinàmica de fluids, per al disseny eficient i sostenible del transport i la navegació, la millora dels processos de combustió i la generació d’energies netes o renovables. Leonardo da Vinci, artista a cavall entre l’art i la ciència, ja preconitza l’helicòpter modern a finals de la dècada del 1480 en els seus dibuixos pioners del “cargol aeri”. L’aire és elemental en processos químics com el desgast i l’oxidació de materials i la transmissió de so i informació digital per mitjans sense fil. Les ciències climàtiques i meteorològiques relacionen la física i la química de l’aire amb els models meteorològics i climàtics, el sistema terrestre d’éssers vius, els núvols i els oceans.

L’aire, element únic i volàtil, també vol dir bellesa. L’aire sempre ha estat font d’inspiració en l’art, tot travessant tota mena de mitjans artístics. L’aire es fa visible i corpori als “Raigs de sol” del pintor danès Vilhelm Hammershoi, de 1900. A “El crit” d’Edvard Munch de 1893, pren la forma d’ones sonores que conformen un paisatge que expressa un estat d’ànim. A l’obra de videoart de Bill Viola “Els Màrtirs (Terra, Aire, Foc, Aigua)” del 2014 ho experimentem com una força de la natura només domada per la força interior per resistir-la. Mentre que la fotografia d’Hisao Suzuki “Màgia a La Vila”, del 2014, evoca a la vegetació la puresa de l’aire com a generador de vida en un exercici d’aguda percepció visual.

Un concepte tan ampli com l’aire planteja l’oportunitat de crear un punt d’intersecció per a qualsevol disciplina artística o científica fent visible allò invisible. I a on l’arquitectura juga un paper clau en la visibilitat de l’aire perquè crea espais a partir de traçar límits a l’aire.

Saber més

Centre Regional de S+T+ARTS: AIRE

Saber més

Cicle de conferències RCR TALKS

El cicle de 6 conferències estan a càrrec de Francis Soler, Un Parell d’Arquitectes (Eduard Callís i Guillem Moliner) i Héctor Barroso que ens parlaran d’arquitectura, de Miquel Adrià que ens explicarà com comunicar arquitectura en diferents formats des de l’editorial, festivals i altres tipus d’activisme, de Fernando Moral que ens obrirà horitzons al món de l’art, i de Jordi Balló que ens trasllada al món del cinema.

MATÈRIA BOSC V

Matèria Bosc és una selecció de videocreacions que celebren la força poètica dels arbres. La seva 5a edició, presenta sis obres de videodansa i videoart de curta durada que, com en edicions anteriors, acompanyen les conferències del Programa Obert 2023. És un projecte de LABEA – Laboratorio de arte, ciencia y naturaleza, realitzat en col·laboració amb la Fundació Bunka / RCR Arquitectes i comissariat per Isabel Ferreira amb la producció de Lívia Diniz. Vegeu vídeos resum d’edicions anteriors i més informació en aquest link.

”La indústria continua temptant-nos amb nous productes en fusta, formigó i acer, però el nostre principal material de construcció és gairebé ingràvid; de fet, és aire. No només ingràvid sinó invisible, quixotesc.”. Jill Stoner – “Poemes per a arquitectes: una antologia”. L’aire és també matèria essencial en la construcció de l’experiència poètica de les obres de videoart i videodansa que componen el programa Matèria Bosc.

Isabel Ferreira és comissària i gestora cultural. Actualment és directora artística de LABEA, i d’Arbola, el festival que celebra la cultura dels arbres. És graduada en Història de l’Art, màster en Cultura Visual i experta universitària en Cultura i Territori. Més informació a la seva pàgina web. Lívia Diniz és artista, creadora i gestora de projectes, activa xarxes per al desenvolupament d’iniciatives col·laboratives i transdisciplinars relacionades amb la infància, les arts vives, els somnis, la natura i les tecnologies.

Saber més

Cicle de video-creacions MATÈRIA BOSC V

Saber més

Dilluns, 3 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dilluns, 3 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 4 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 4 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimecres, 5 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

MATÈRIA BOSC V · Motus Gravis (2013) · Michele Ragni, Itàlia · 01:00 min

Una obra que ens parla de la gràcia i l’elegància del moviment del món. Motus Gravis, del realitzador italià Michele Ragni, és un videoart de 60 segons que capta la dansa hipnòtica i sofisticada dels arbres.

Direcció i edició: Michele Ragni; Composició: Andrea Rellini; Interpretació: la Natura.

Dimecres, 5 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 11 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimarts, 11 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

CINEMA · El vent ens portarà · Jordi Balló

Al cinema, l’aire és tangible, perquè crea moviment. Un arbre, un objecte al carrer, un núvol, un paper volador, prenen protagonisme quan són percebuts en oscil·lació. És per això que els grans autors de la natura i de la condició humana s’aprofiten d’aquest factor significant, i converteixen l’aire, el vent, l’espai entre la càmera i el filmat a la font primordial de la poesia visual.

Jordi Balló (Figueres, 1954) és professor d’Iconografia del cinema a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Va ser escollit Degà de la Facultat de Comunicació (2018-2021) i posteriorment director del Departament de Comunicació (2021). Ha estat també “Visiting Professor” al Department of Iberian and Latin American Cultures de la Universitat de Stanford (Califòrnia), l’any 2008.

És autor i coautor dels llibres La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema (1995); Imatges del silenci (2000); Jo ja he estat aquí: ficcions de la repetició (2005, premi Serra d’Or); El món un escenari. Shakespeare: el guionista invisible (2015) i Motivos visuales del cine (2016). Va ser autor conceptual del Suplement Cultura/s de La Vanguardia i responsable del seu Consell Assessor entre 2002 i 2014.

Ha estat director d’exposicions del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona des de l’any 1998 fins al 2011, on ha comissariat exposicions com El segle del cinema; Món TV; La ciutat dels cineastes; Erice/Kiarostami; Hammershoi i Dreyer; Totes les cartes: Correspondències fílmiques; o Pasolini Roma, on ha explorat els límits entre la sala de cinema i l’espai del museu.

Dirigeix el Màster en Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra, des d’on ha impulsat films com La plaga i Sis dies corrents, de Neus Ballús; El cielo gira de Mercedes Álvarez; Cravan vs Cravan i La leyenda del tiempo d’Isaki Lacuesta; Aguaviva d’Ariadna Pujol; En Construcción de José Luís Guerin, o Mones com la Becky i De nens, de Joaquim Jordà, entre d’altres.

L’any 2011, va rebre el Premi Ciutat de Barcelona d’Audiovisuals com a comissari de l’exposició Totes les cartes. Correspondències fílmiques. L’any 2005 li va a ser atorgat el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya per la direcció del Màster en Documental de Creació i el seu impuls a la llibertat creativa.

Saber més

Dimecres, 12 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Dimecres, 12 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Divendres, 21 de juliol de 2023 · Matèria Bosc V · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més

Divendres, 21 de juliol de 2023 · Conferència · Pati de l'Hospici · Olot · 19h

Saber més